Sunday, March 14, 2010

persoalan... ikhlas kah?

benda ni bukanlah satu isu yang baru tapi isu ini sering berulang - ulang diperkatakan oleh ibu bapa serta penjaga...

ada ibu bapa yang mempersoalkan, tentang yuran yang dikenakan kepada anak - anak mereka apabila anak - anak mereka belajar silat? sedangkan kalau ikut sejarah, kebanyakkan guru tua tidak pernah meminta sebarang bayaran pun untuk ilmu yang mereka turunkan... apakah pengajar - pengajar yang ada sekarang sudah tidak ikhlas menurunkan ilmu? apakah pengajar hanya tahu mengutip wang yuran?

persoalan saya, apakah perbuatan ibu bapa / penjaga (yang bising - bising isu yuran dan ikhlas) yang menghantar anak - anak mereka belajar ilmu ini benar - benar ikhlas?

4 comments:

  1. Da masuk tahun 2010 ada lg soklan camtu. huhu
    Mmg dulu guru tua x minta bayaran. Tp ada pengerasnya. Sesetengah tu suh membanting tulang nolong cfu kt bendang, tolong nebas pokok kayu kt kebun... Tolong belikan cfu rokok, garam dll. Ada gak mak pak bg hadiah cam beras, brg dapur utk cfu2 ni.. hehehe

    Dah tu blajo masa dulu kaso2.. Kena hempas pulas.

    Mu jwp je muleh free.. Kasi basuh kete, basuh motor, kasi kilat kasut, kena masak nasik, masak lauk. heheheheh

    Apo punyo soklan

    ReplyDelete
  2. biasalah zaman sekarang ni. karang kalau free.. diorang angggap ilmu yang diterima sebagai tak berharga. tu sebab lebih baik buat underground jer.. biar yang betul betul berminat sahaja yang join.

    ReplyDelete
  3. upperground untuk cover underground...

    ReplyDelete