Wednesday, September 2, 2009

Latah

opocot! itulah latah dan dalam bahasa sainsnya adalah

"is a condition where, triggered by the startle reflex, victims fall into a trance and enact repetitious verbal and/or physical automatisms. Latah is found in only in certain world cultures. Therefore, it is commonly considered a culture-specific syndrome."

dalam konteks ilmu beladiri, latah adalah perbuatan atau pergerakkan yang terjadi dimana ianya ada kaitan dengan pergerakkan yang kita lakukan semasa latihan. reflek la tu kot... iya la kot... biasanya latah ini terjadi tanpa disedari oleh kita, ianya seolah - olah diluar kawalan seseorang itu.

ada seorang sahabat yang belajar tomoi mengatakan bahawa orang - orang tua ditempatnya memberitahu bahawa latah ini tidak bagus, kerana sekiranya tidak terkawal ianya akan membawa musibah kepada diri sendiri. kerana ianya akan memberitahu kepada orang - orang di sekeliling siapa kita sebenarnya dan membuka ruang kepada yang ingin menguji mengetahui ilmu yang ada pada kita.

mengapa saya berkata begitu? kerana corak pergerakkan sesuatu seni beladiri itu ada identitinya dan 'trademark' masing - masing, jadi orang boleh meneka ilmu yang kita ada.

(. . . kalau kita cuit nak salam minta diri pun dia menepis, payahla)

pernah juga terjadi kepada seorang sahabat, dalam keadaan duduk berbual tiba - tiba dia menepis bila ada seorang sahabat lain ingin berjabat tangan dengannya. satu lagi kes, yang ni lagi hebat, pantang terkejut je nak buat tepisan, yang bestnya siap sebut nama tepisan pulak tu. aduh la, susah la kalau jadi macam ni.

jadi maka betul la apa yang dikatakan oleh orang - orang tua sebelum ini. tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata.

dengan kata lain, latah juga adalah gerakan 'musscle memory' kesan dari latihan yang dilakukan, seumpama menepis, menangkis, berpencak dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment