Tuesday, November 17, 2009

balada seorang pelatih lian padukan jalanan...

bermula dengan berguru di gelanggang batu namun aku memilih cara jalanan, maka ku tetapkan pendirian ku dengan jalan yang ku pilih ini...

berguru hanya di tepi jalan, di tepi surau - surau dan di kaki lima masjid... tekun belajar dari guru yang sudi mengajarkan ilmunya kepada ku...

cara pembelajaran ku berbeza dengan yang lain, penerapannya juga berbeza... cara jalanan, itulah cara pilihan ku...

cara ku berbeza, matlamat ku tetap sama... tetapi kaedah tetap tidak menghalalkan cara... apa cara yang aku lakukan walaupun betul pada pendapat ku, tetap tidak dihalalkan caranya oleh kaedah...

untuk itu, perlukah aku untuk meneruskan perjalanan ini atau perlukah aku untuk berhenti dan berehat seketika memikirkan apa yang perlu aku lakukan seterusnya atau perlukah aku mencari destinasi yang lain...

akhir sekali, di sini juga aku mewakili sahabat -sahabat ku juga diri ku sendiri, menyusun sepuluh jari merafak sembah memohon maaf dari semua yang terlibat juga dari semua induvidu yang 'terasa' dengan cara perjalanan perjuangan ku ini...

dan kepada guru utama tuan haji hasyim haji salleh, saya mewakili sahabat - sahabat yang terlibat dan diri saya sendiri memohon maaf serta keampunan dan kami juga meminta cikgu menghalalkan segala ilmu yang kami pelajari selama ini...

sekian...

No comments:

Post a Comment