Thursday, August 13, 2009

Senjata Lapan - Episod 2

sebutan senjata lapan begitu sinomin dengan mainan buah pukul mersing dan ianya disebut hampir setiap kali waktu berlatih dan terdapat beberapa anggota besar dalam senjata lapan.

anggota besar dalam senjata lapan adalah tangan dan kaki, maka kemahiran penggunakan tangan dan kaki amat - amatlah dititik beratkan. sehingga keluarnya frasa ini, 'bila tangan sudah bermata'.

'bila tangan sudah bermata' tidaklah bermaksud seperti gambar di bawah ini dimana mata berada di tangan.

tetapi ia membawa maksud, bahawa tangan kita sudah boleh merasa malah 'melihat' serangan atau tekanan yang diberi dan diterima oleh kita. perkataan 'tangan' yang digunakan juga tidak tertumpu kepada anggota tangan sahaja, malah ianya meliputi anggota lain yang terlibat dengan pergerakkan seperti kaki.

semua ini tidak boleh terjadi dengan sendiri secara tiba - tiba, (hari ini anda tak tahu, tiba - tiba besok harinya anda beroleh pengetahuan dan kemahiran ini, kita tidak menyangkal sekiranya dianugerahkan oleh Ilahi) kita perlu berlatih dan berlatih sehingga beroleh kemahiran ini.

antara teknik latihan yang menarik perhatian saya adalah chi sau / chi sao, seperti keratan majalah di bawah ini.

"Chi sao develops not only your hand techniques but also contact sensitivity, reflexes, positioning, knowledge of energy use as well as your trapping skills all of which are crucial elements in Wing Chun. All of these elements are as one when you are fighting and it is the combination of these elements that determines the ability of a person when they are free fighting."

ataupun cara yang di tunjukkan dan siri human weapon - muay thai seperti ini.

saya bukan menolak cara orang silat berlatih, cuma saya tidak berjumpa dengan cara yang digunakan untuk dijadikan contoh.

1 comment:

  1. Salam Ha Lurus,

    Mungkin kita pernah berjumpa di TTDI. Saya Kahar yang mengajar Wing Chun tu. Kalau berminat, saya boleh kongsi ilmu. Saya boleh ajar Chi Sau dan orang kayu.

    checkout: http://yipkinwingchun.blogspot.com dan http://martialtravels.blogspot.com

    ReplyDelete